Implicațiile politice ale matematicii


Profesor din Statele Unite: Algebra și geometria perpetuează privilegiile albilor

O profesoară de  educație matematică* de la Universitatea din Illinois susține într-o carte publicată recent că abilitățile algebrice și geometrice perpetuează un „privilegiu nemeritat” al albilor, se arată într-un material publicat de Campus Reform.

Rochelle Gutierrez, profesoară la Universitatea din Illinois, a făcut această afirmația într-o antologie destinată cadrelor didactice care predau matematică, susținând că profesorii trebuie să fie conștienți de „implicațiile politice ale matematicii” în societate. 

„La multe niveluri, matematică însăși operează drept Whiteness. Cei care sunt recunoscuți pentru practicarea și dezvoltarea matematicii, cei care sunt capabili în matematică, cei care sunt văzuți ca parte a comunității matematice în general sunt văzuți ca Albi”, susține Gutierrez.

Profesoara Gutierrez este îngrijorată de faptul că algebra și geometria perpetuează privilegiile albilor, deoarece in curriculum acestea „pun accentul pe termeni precum teorema lui Pitagora și numărul pi”, lăsând impresia că matematica a fost „în mare parte dezvoltată de greci și alți europeni.” Ea este îngrijorată, de asemenea, de faptul că evaluarea abilităților matematice poate perpetua discriminarea minorităților, în special dacă elevii minoritari se descurcă mai prost decât elevii albi.

De asemenea, matematică ajută într-un mod activ la perpetuarea privilegierii albilor, întrucât felul în care economia noastră premiază abilitățile matematice conferă matematicii și profesorilor de matematică (în mod disproporționat albi) o formă de „privilegiu nemeritat”.

„Chiar suntem atât de deștepți doar pentru că facem matematică?” se întreabă profesoara, punând mai departe problema faptului că profesorii de matematică primesc mai multe burse de cercetare decât profesorii de „studii sociale sau Engleză”.

Profesoara se arată îngrijorată și de faptul că evaluarea abilităților matematice poate perpetua discriminarea împotriva minorităților, în special dacă elevii minoritari obțin rezultate mai slabe decât elevii albi.

„Dacă cineva nu este văzut ca având gândire matematică, există un sentiment de inferioritate care poate fi invocat”, susține ea, adăugând că există atât de multe minorități care „au avut parte de microagresiuni când au luat parte la cursuri de matematică… [la care oamenii] sunt judecați după capacitățile lor de a gândi abstract.”

Pentru a lupta împotriva acestui lucru, Gutierrez încurajează viitorii profesori de matematică să își dezvolte un simț al „political conocimiento”, o sintagma spaniolă pentru „cunoaștere politică în actul predării.”

Gutierrez insistă asupra faptului că întreaga cunoaștere este „relațională”, afirmând că „lucrurile nu pot fi cunoscute obiectiv; ele trebuie cunoscute subiectiv.”

Publicația Campus Reform a invitat-o pe profesoara Gutierrez să comenteze afirmațiile, însă nu a primit un răspuns la timp pentru a fi publicat.

NOTĂ:

*Potrivit site-ului Universității Illinois (https://education.illinois.edu/faculty/rochelle-gutierrez), Rochelle Gutierrez a studiat felul în care rasa, clasa socială și limbajul afectează predarea și învățarea matematicii și a predat cursuri legate de construirea Curriculumului.

Articol original: Prof: Algebra, geometry perpetuate white privilege

Traducerea a fost realizată pentru Marginalia de Maria Chiribes, studentă la Universitatea din București.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s